Monday 31 October 2016

JOM KITA MENYUSURI SUNGAI RAJANG KE KAPIT
SIRI 2

22 April 2016.... Di Sibu Subuh awal sejam dari waktu di KL. Seawal jam 5pg lah kami kena bangun solat subuh. Jam 6.30 pagi dah terang benderang, kami turun ke bawah untuk sarapan. Pakej sarapan yang kami terima adalah 4 dewasa jadi hanya Maisarah sahaja yang kami bayar. Sungguh jimat. Menu sarapan.... Semua anak-anak aku puas hati. banyak juga pilihan. Alhamdulillah sedap dan halal (JAKIM). Lama kami lepak kat cafe makan pelan-pelan dan sembang-sembang. Memang best CCCsebab kalu di KL kami kadang-kadang sibuk tak boleh duduk minum lama-lama dan bersembang. Jadi bila pergi bercuti gunakan lah masa sebaik-baiknya untuk kita sekeluarga. Lagi satu...Kalau pergi kursus mana boleh lepak lama2 macam ni. he he hee....
Menu di sini ok banyak pilihan
Sarapan pagi di cafe Paramaount
Selepas sarapan kami naik semula ke hotel. Berkemas-kemas sebab jam 11 pagi kawan husband aku akan ambil kami untuk ke jeti. Tiket ke Kapit jam 12 tengahari. Kami mesti berada di sana 1/2 jam lebih awal. Selepas habis berkemas kami ke Wisma Sanyan sekali lagi dengan teksi sebab tak mau berpeluh. Lepas round2 dalam shopping kompleks tu aku order pizza big saiz untuk makan dalam ferri. Mengikut Jadual perjalanan ke Kapit memakan masa 3 Jam. Agak2 dalam feri tentu lapau ni...L

Tepat jam 11pg kami check out. Tak ada apa2 bayaran lebihan dikenakan. Aku memang cadangkan kalu jalan2 kat sibu menginaplah di sini sebab selesa murah dan makanan halal. Kami diperkenalkan dengan kawan husband aku mr... seorang taukeh kedai buku yang sungguh baik dan berbudi bahawa. Mr.. telah menghantar kami terus ke Terminal Bot Express Sibu (jeti Sungai Rajang). Dekat jer rupanya, bersebelahan dengan Pasar Central.

Sampai di sana kami terus ke meja daftar untuk mendaftar nama dan i/c sebelum masuk ke dalam feri. Kami mengambil tiket perjalanan terus ke kapit.. Jimat masa. Semasa melalui susur masuk ke feri kami lihat sungai Rajang ni tercemar dengan sampah dan warna airnya pekat macam teh susu. Dalam feri selesa tapi terlebih sejuk. Ala2 feri kat Langkawi. Tapi panjang macam tiub. Satu pengalaman yang menarik adalah tandas feri. Anak2 aku tergelak-gelak. katanya air sentiasa macam dipam dalam tandas tu direct ke sungai.
Pemandangan dalam feri kelas 1. Papa duk tempat Kelas 2
Sepanjang perjalanan menuju ke Kapit, berbagai pemandangan yang dapat kami lihat, mungkin tak ada di tempat lain. Sungai Rajang ni luas, kiri kanan penuh dengan pohon2 hijau. Kadang2 terdapat perkampungan.  Ada titi mungkin tempat mandi atau tempat naik ke perahu sebab sungai adalah laluan utama bagi penduduk di Kapit.

Setelah puas duduk dalam feri selama 3 jam, pukul 3 petang kami selamat sampai ke Kapit. Terminal Kapit sederhana kecil sama seperti terminal di pulau perhentian. Apa yang membezakan adalah kesibukannya. kerana laluan utama ke Kapit adalah sungai. Dulu katanya ada pesawat kecil Fokker F50 tapi kini tinggal kenangan.

Pemandangan rumah panjang dari dalam feri
Jeti Kapit - Cikgu kuek pemanddu pelancong kami, Papa yang pikul beg, Nurul dan sara
Cuaca semasa kami sampai agak panas. Perit juga rasa muka kami dibakar panas matahari. Tapi tak menghalang kami untuk berposing sakat. Bukan selalu datang kannn. May be pertama dan terakhir. Haa.. nak cerita sikit.. masa agenda menurunkan barang-barang. Huu...memang gerun sedikit bagi yang tak biasa. Untuk menyeberang dari bot ke jeti hanya diberi sebatang kayu papan sebagai titian. Hu hu hu... Kalau jatuh agak2 timbul ke?? K.. Dalam tau.. Dah lah kena bawa beg baju yang berat sekampit beras tu.. Bila lalu titi tersebut aku teringat zaman kecil2 berlari2 bermain di batang paip yang dijadikan titi taliair.. J..

Lebih kurang pukul 4.30 petang semua selamat naik ke jeti Kapit dan kami terus bergerak ke Hotel Meligai. Sampai di Hotel seperti biasa aku serahkan no booking ID. Di sini aku tempah 2 bilik sebab bilik dia kecil. Anak aku dah mula pet pot pet pot. He he hee... Namapun Ulu Serawak mana ada hotel 4 ke 5 bintang. Aku bagi tau mereka yang penting ada penghawa dingin dan water heatter. Hotel ni selesa hanya kurang cantik ajer....JCikgu Kuek yang jadi pemandu pelancong kami memberi masa 1/2 jam untuk simpan barang dan solat jamak. Jam 5 petang kami diminta turun untuk minum petang di warong berdekatan.
Hotel Meligai Kapit

Tepat jam 5 petang kami turun ke bawah dan berjalan kaki aje ke warong berdekatan. Makan goreng pisang panas. Sedap..C..Tapi air meragukan so kami pesan air kotak.

Lepas minum petang kami balik ke hotel. Konon2nya nak berehat... tapi kawan husband pulak ajak round2 di kampung sekitar. Seronok gak tengok bermacam-macam bentuk rumah, ada yang besar... ada yang kecil... ada yang senget dan macam2lah. Ingatkan rumah kampung aje... tapi rumah teres dan bunglo pun banyak. Kapit dah maju oiii... Bila lalu bersebelahan dengan tebing sungai Rajang memang seram tapi cantik sangat. Sayup  ke bawah. Teringat masa zaman2 90an di laluan Raub.

Jam 7 malam kami balik ke hotel. Mandi dan bersiap2 untuk makan malam. Cikgu Kuek dah tempah 'Dinner' di warong ustaz. Malam ni kami dihidangkan dengan ikan darat kukus Sg. Rajang, sup kulat campur telor dan ayam goreng penyet. Fullamak. terbaik. Kami makan sampai tak boleh tunduk....J Jam 10 kami balik ke hotel. Sebelum beredar cikgu kuek mengingatkan jam 6.30 pagi kami diminta turun untuk bersarapan...  Penat + mengantuk...Bye...ISelamat malam Kapit..m