Tuesday 5 December 2017

KAPIT, UNIKNYA RUMAH PANJANG & ALAM SEMULA JADI
SIRI 3

23 April 2016 Seawal  5pg kami dah bangun bersiap2. Hari ini aktiviti memang amat menarik dan mencabar. Tepat jam 6.30 pagi turun ke bawah berjalan kaki ke Gelanggang Kenyalang untuk bersarapan. Macam2 ada kat sini. Cakap aje nak makan apa. Kami order menu yang berlainan sebab nak rasa semua kalau boleh. Roti canai goreng, laksa sarawak, nasi lemak dan  mee rebus. Memang puas hati. Semua sedap. Perut aje tak boleh nak isi banyak2.

Destinasi ke 2, pasar pagi... macam2 ada. Mula2 teruja dengan ulam-ulam yang segar dan bermacam2. Pastu lalu pulak kat pat esotik. Hu hu huu... yang ini kadang2 nak termuntah pun ada.. cer lihat apa ada....

Puas tengok bermacam2 benda pelik destinasi ke 3 kami ke Sekolah Kebangsaan ... Cantik sungguh suasana ditepi Sungai Rajang. Tapi apa yang lebih kagum adalah kelas yang bersih teratur dan kemas. Eh... murid2 sekolah bandar pun tak sehebat mereka. Mereka duduk di asrama sejak kecil kerana rumah2 mereka jauh di pendalaman.....
Destinasi ke 4, Suasana rumah panjang 4 segi. Lama kami memerhatikan dari jauh keadaan rumah tersebut.....

Destinasi ke 5, highway belum siap. apa lagi kami berposing ditengah2 highway. Lepas ni tak boleh buat macam ni lagi.

Tengahari kami di bawa ke restoran di hospital untuk makan tengahari. Sedap aje makan di Sarawak ni. Nurul tak habis2 dengan mee goreng basah. Sedapppp katanya...Kami balik ke hotel untuk mandi dan solat jamak. Pukul 2 petang kami diminta turun untuk destinasi berikutnya.

Tepat jam 2 petang, kami dibawa ke destinasi ke 6 kg.... rumah panjang tradisional. Hujung kg. Tak ada jalan dah. Di tengah-tengah hutan belantara. Subhanallah... memang pengalaman ini tak boleh dijual beli. Satu suasana yang sungguh cantik dengan alam semula jadi berlatar belakangkan hutan rimba dan sungai rajang pemandangan di sepanjang perjalanan ke sana.
Jembatan - jalan masuk ke rumah panjang tardisional

Haa Tu dia... Tengkorak warisan rumah panjang
Berposing dalam hujan
Papa di ruang pelantar di rumah panjang
Sedang kami mengkagumi ciptaan Allah yang masih belum diusik, kami hairan kenapa dalam hutan tak ada monyet. Kalau di sini ada hutan ada monyet. Bila diajukan soalan pada cikgu Kuek jawapannya buat kami gelak sakan. Monyet habis dibuat lauk!!!! Bukan sahaja monyet ular, biawak, musang semua pupus...N

Jam 3petang kami sampai di kg tersebut. Masa sampai hujan masih trun tapi tak lebat. Kami takut2 pijak rumput bimbang ada pacat. Tapi istimewa kat Kapit tak ada pacat. Wow bestnya. Terdapt tangga untuk turun kebawah. Lepas tu ada jembatan batu merentangi anak sungai. Cantik sungguh. Damai. mulalah dengki sebab kat KL yang ada jem..L..

Kami disambut mesra oleh tuan rumah panjang. Anak tuan rumah ni bekas anak muris cikgu Kuek. Mereka amat menghormati cikgu. Kami dilayan dengan baik sekali. Subhanallah... Terkejut aku... sebelah atas kepala aku ada sebongkah tengkorak lama. Ori tau!!. Nama pun rumah panjang. Memang panjang. Lengoh kaki kami berjalan dari hujung ke hujung. Komen sikit... rumah panjang ni di luarnya teramat bersih. Nak jumpa secubit sampah pun tak ada. Tak ada apa2 perabot di bahagian luar tempat berkumpul. Di bahagian dalam lengkap dengan keperluan rumah. tapi masih kemas dan bersih.

Selepas beramah mesra kami minta diri dan ke destinasi ke 7... Rumah panjang moden. Memang moden pun. di perbuat dari batu tapi masih kemas dan bersih. Bahagian dalam fullamak mengalahkan bunglo kat KL.

Akhir sekali Destinasi ke 8 kami di bawa ke sekolah rendah dihujung kg ditepi Sungai Rajang. Sampai di sama kami turun ke bawah melalui tangga. Haa.. balik ni memang penat nak daki semula. Selepas itu ada jembatan gantung. Yes!!AAA ini yang kami nanti2kan.... Pengalaman melalui jambatan gantung. Panjangnya. Sara mula2 lalu hampir merangkak. Terjerit- jerit. Kami memang enjoy. Diseberang nya ada sekolah berasrama menempatkan murid2 yang duduk jauh dipendalaman. Sekolah mereka cantik bersih.

Selepas puas melawat di sekitar kapit Jam 6.00 malam kami bergerak balik dan singgah di sekolah menengah Kebangsaan Kapit. Sekolah yang moden. Lengkap dengan asrama. Bertaraf Universiti. Sampai di hotel, kami mandi, solat dan keluar semula untuk makan malam di tempat yang sama tapi menu yang berlainan sebab tukang masaknya memang hebat. Oleh kerana malam ini malam reakhir di Kapit kami bergambar dengan taukey kedai Us... Jam 10 malam kami balik hotel. ByeI.. Selamat malamm...