Monday 31 October 2016

BERCUTI DI BANDAR SIBU (SIRI 1)

21 April 2016.... Kami sekeluarga akan terbang ke Sibu untuk sesi percutian yang agak 'advanture' kali ini...QJ. Dari malam tadi aku asyik  berkemas supaya tiada yang tertinggal terutama camera dan telefon. Tepat Jam 4 pagi kami bertolak ke KLIA 1 dalam kadaan santai. Sampai di sana suasana sepi... tenang... parking pun banyak. Pilih saje mana nak. Selepas puashati dengan pilihan parking supaya mudah bila balik nanti tak lah jauh nak angkut barang ke kereta. Selepas itu kami semua lepas-lepak kat KFC... ada yang order burger, ayam atau twiter tapi aku pilih bubur. Sedap n tak terjebak dengan lebihan colestrol J.
Jam 5.00 pagi kami masuk ke boarding room. Tepat jam 6.00 pagi Air Asia pilihan kami bergerak ke Malaysia Timur menuju ke Sibu Sarawak. Masa tempah tiket, aku telah tempah sekali sarapan pagi. Tapi kannn... menu dia kurang sikit lah. Anak-anak kurang gemar.
Di subuh hari
Pemandangan dibahgaian hadapan Airport Sibu

Lebih kurang 1 jam 1/2 dalam penerbangan tiba2 telinga aku mula sakit. Huu, nasib... jarang aku kena macam ni. Tepat jam 8.00 pagi kami selamat mendarat di airport Sibu. Masa dalam perjalanan ke Imigresen barulah telinga ni ok. Airport Sibu...Emmm.. Ok. Tak besar... Tak kecil. Macam Airport Labuan. Masuk ke dalam aiport warga kami ada yang terus ke toilet jadi kamilah yang paling akhir daftar. Sehinggakan pegawai kat airport yang baik hati tu... tolong bawakan beg kami yang dah lama terpusing-pusingJ. Anak-anak aku hairan kenapa kena isi dokumen macam masuk Indon atau Thailand. Menurut pegawai Imigresen yang bertugas, itu memang prosuder biasa dan berpesan kepada kami supaya simpan keratan dokumen tersebut sebab masa balik kena tunjukkan semula. Kalu tak... JKL...

Sambung sarapan kat cafe Sibu
Oleh kerana masa awal lagi kami lepak kat cafe airport. Kecil aje... Tapi macam-macam ada. Kami cuba teh tarik dan mee goreng basah. Weh... sedaplah... mee goreng basah kat sibu ni. hargapun ok macam kat warong2 di KL.

Lepas sarapan pukul 9.30 pagi kami ambil teksi terus ke bandar sibu menuju ke Paramount Hotel dengan bayaran tambang RM35.00. Jarak antara airport ke Paramount Hotel lebih kurang 24.5km. Ambil masa 40 minit. Sampai di sana jam 10.30 pagi aku terus ke kaunter bagi no booking ID Agoda. Alhamdulillah... kami terus dapat bilik. Bila melangkah masuk ke bilik hotel tersebut (Familiy Suite.. RM247.00 semalam) Wow... cantiklah kata anak-anak aku. Ada 2 ruangan bilik ... Bilik utama 1 katil king, bilik ke 2 katil single 2 unit. Dua2 ruangan ada tv dan almari tetapi berkongsi peti sejuk dan bilik air. Memang cukup selesa.
Ada 2  ruang bilik yang berasingan, sungguh selesa
Jam 3.00 petang.... Woiii!!! MBangun2 ... "Jom kita jalan-jalan cari makan". Lapau nii.. Sebelum datang hari tu memang aku dah google survey tempat makan tapi bila sampai tak tau pulak mana nak cari. Selepas bersiap-siap kami turun ke bawah... Cuba jalan2 di sekitar hotel, mula2 jumpa kedai mamak, Anak2 tak mau katanya menu tak berapa mengancam. Ok!... kita cari tempat lain. Seberang jalan ada kedai melayu. Kami menuju ke situ. Tengok menu. Boleh tahan. Aku makan nasi lauk ikan masak asam dengan sayur goreng bercili. Anak-anak masih order mee goreng basah. Sedapnya komen dia orang lagi. Wah nampaknya anak-anak aku dah jatuh cinta dengan mee goreng basah kat sibu ni..
Mee goreng basah made in Sibu

Lepas makan, kami ke Wisma Senayan. Dekat aje. Kami jalan kaki lebih kurang 15 minit. Enjoy.. jugak jalan-jalan sambil tengok bandar sibu. Kami Posing kat tugu angsa yang tak berapa nak berseri. Air pancut pun x buka. Tapi kata orang kalu datang kat sibu tak bergambar kat sini tak lengkaplah  pulak.

Wisma Senayan besar dan cantik. Bangunan tertinggi di Borneo dan juga mercu tanda Bandar Sibu. Macam-macam ada kat sini tapi agak mahal berbanding harga kat KL. Kami cari air mineral dan jajan selebihnya cuci mata jer. Lepas pusing-pusing dalam wisma tu kami balik ke hotel. Anka-anak aku sambung tengok TV dan terlelap lgi. Hu hu hu... Diaorang ni nak jalan ke nak tido..K

Malam hari kami lepak kat bawah hotel. Ada macam-macam makanan dijual di sini. Anak bongsu aku, Maisarah  tak join. Tido lagi. keletihan. Aku pesan kuew teo dan teh. Yang lain pesan satey. Satey selebihnya kami bungkus. Rasanya ..Ok lah... Malam ini kami tido awal. Bye... I..Selamat malam Sibu...m